Bellissima Roma!

• Rome
  • Stedentrip

Mariël (Winschoten) mocht in april '24 op uitnodiging van De Jong Intra het prachtige Rome ontdekken! Lees over haar avontuur:

Op dag 1 vertrokken we vroeg met een vlucht van Transavia vanaf Rotterdam naar Rome Fiumicino.

Na aankomst gingen we gelijk door naar Ostia Antica, een voormalige havenstad van Rome, waarvan we de overblijfselen hebben kunnen zien. Bijna niet voor te stellen dat hier eeuwen geleden zo'n 100.000 mensen hebben gewoond. Er waren winkels, thermen en een levendige haven waar handel werd gedreven. Absoluut een bezoek waard.

Daarna lunchen in we in" nieuw" Ostia. Aan het eind van de middag rijden we naar ons hotel; vanavond staat er een “walking diner” op het programma met typische Italiaanse gerechten.

Dag 2 beginnen we de dag vroeg met een bezoek aan de Sint Pieter in Vaticaanstad, de kleinste onafhankelijke staat ter wereld, met het mooie Sint Pietersplein. Het is een belangrijk bedevaartsoord voor de katholieken, met de katholieke kerk en de Basilica Major.

Er was tijd (en ook energie) om de 521 treden te bewandelen tot aan de koepellantaarn op het Sint Pieter.

Na dit bezoek maken we tijd voor een lunch om op tijd te starten aan een bezoek aan het Vaticaanse Musea en Sixtijnse kapel. Deze groep musea is ondergebracht in het Apostolische Paleis waar de kunstschatten van het Vaticaan te bezichtigen zijn.

Na de tour terug gingen we terug naar het hotel voor een diner.

Op dag 3 stond de verkenning van het Antieke Rome op het programma. Eerst langs het Colosseum voor een fotomoment en daarna een bezoek aan de basiliek van San Clemente, een Rooms Katholieke Kerk, waar we 20 meter afdalen naar de eerste eeuw van onze jaartelling. Aansluitend een wandeling langs de archeologische zone met het Forum Romanum (gelegen tussen de drie van de zeven heuvels, namelijk Capitool Quirinaal en Palatijn) en Largo di Torre Argentina

Daarna via de Via del Corso, met z’n luxe winkels, naar de Spaanse Trappen om te eindigen op de Piazzo del Popolo (plein van het volk). Aan het eind van de middag stond er een pizza workshop op het programma; zelf je eigen pizza maken en uiteraard ook opeten.

Hier wil ik ook naar toe! Pijltje

Maak een afspraak

Dag 4 alweer! Che città fantastica è Roma (wat een fantastische stad is Rome)

Onze laatste dag in Rome beginnen we met een wandeling van Il Colle Giancolo waar we een fantastisch uitzicht hadden over de stad naar Trastevere; dit is een kleurrijke wijk, welke de trots op de arbeidshistorie uitstraalt. De wijk staat bekend om zijn traditionele trattoria’s, café’s en ambachtswinkels.

De route vervolgen we richting Tiber eiland en de Romeinse getto, langs de fontein van de schildpadden en over het Campo dei Fiori. We zien het Pantheon en flaneren over Piazza Navona.

De middag is vrij te besteden maar deze hebben we zelf ingevuld met een fietstour van Baja Bikes onder begeleiding van een gezellige gids.Zo zagen we al het moois wat Rome te bieden heeft weer van een hele andere kant.

De laatste ochtend staat het vertrek met Transavia terug naar Rotterdam vroeg gepland.Rome is een prachtige stad vol cultuur, geschiedenis, prachtige gebouwen en heerlijk eten. Uiteraard leent de stad zich ook erg goed voor de shop liefhebbers, met allerlei luxe winkels en boutiekjes.